Bezpieczeństwo pracy zimą - obowiązki pracodawcy 2 kwiecień 2011
Z licznych sygnałów i skarg przekazywanych w ostatnim okresie do inspektoratów pracy w całym kraju wynika, że zlecający prace związane z usuwaniem śniegu z dachów ignorują obowiązki wynikające z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Powoduje to dopuszczenie do pracy na wysokości bez wymaganych badań, szkolenia, zabezpieczeń i nadzoru nad wykonywaną pracą. Tymczasem są to prace szczególnie niebezpieczne, przy wykonywaniu których należy ściśle stosować się do obowiązujących w tym zakresie przepisów, gdyż tylko w ten sposób można osiągnąć właściwy poziom bezpieczeństwa zarówno pracowników, jak i osób postronnych. Należy przy tym pamiętać, że obowiązki w zakresie organizacji pracy na wysokości dotyczą nie tylko pracodawców wobec pracowników, ale też pracodawców i przedsiębiorców wobec osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilno-prawnej! Także osoby fizyczne, zlecające usuwanie z dachów swoich domów śniegu i lodu, winny powierzać te czynności firmom specjalizującym się w tym zakresie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W przeciwnym razie, nie będą zwolnione od odpowiedzialności cywilnej i karnej za doznane szkody przez osobę, która te czynności wykonywała w ramach umowy cywilno-prawnej! Należy pamiętać, że:
Zabronione jest dopuszczanie pracowników do pracy na wysokości przy odśnieżaniu, jeżeli:
Osoba odpowiedzialna za odśnieżanie ma obowiązek tak zorganizować pracę, aby uchronić pracowników nie tylko przed upadkiem z dachu z powodu zbytniego zbliżenia się do jego krawędzi, ale również zabezpieczyć na wypadek, gdyby dach się załamał! W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy. Niezbędne jest także zapewnienie pracownikom posiłków regeneracyjnych, ciepłych napojów i odzieży. Stanowiska, na których mogą być wydawane ustala pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi bądź z przedstawicielami pracowników. Informacje takie powinien zawierać regulamin pracy. Przepisy BHP określają minimalną temperaturę w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca. Przy lekkiej pracy fizycznej, np. w biurach, temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni C. Pozostali pracownicy, zatrudnieni np. w halach produkcyjnych, powinni mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14 stopni C. Standardy pracy wykonywanej na wolnej przestrzeni:
źródło: www.pip.gov.pl
NAJNOWSZE
|
|