MG ogranicza obowiązki informacyjne i likwiduje bariery administracyjne23 maj 2011
Ministerstwo Gospodarki kontynuuje prace nad redukcją obowiązków informacyjnych nałożonych na przedsiębiorców oraz nad ograniczaniem barier administracyjnych, z którymi muszą borykać się obywatele. Resort przygotowuje projekt założeń ustawy, która pozwoli wyeliminować najbardziej uciążliwe przepisy. Do końca lutego 2011 r. dokument zostanie skierowany do konsultacji społecznych i międzyresortowych. Do tej pory MG zidentyfikowało już blisko 50 obowiązków informacyjnych (OI), których zmodyfikowanie pozwoliłoby wyraźnie ograniczyć obciążenia administracyjne nakładane na przedsiębiorców. Łączne roczne koszty administracyjne wypełniania tych obowiązków wynoszą prawie 6 mld zł. Obciążenia administracyjne z ich tytułu (tzw. „czysta biurokracja”, uwzględniająca wskaźnik Użyteczności BAU) szacuje się na ponad 3,5 mld zł. Według obliczeń resortu gospodarki, zredukowanie samych tylko powyższych OI może przynieść przedsiębiorcom oszczędności rzędu 2,7 mld zł. Jako najbardziej pożądaną zmianę w tym zakresie, przedsiębiorcy postulują wprowadzenie możliwości spełnienia obowiązku informacyjnego w formie elektronicznej, jako alternatywy wobec formy papierowej. Eksperci MG przygotowali propozycje zmian i rozwiązań dotyczących upraszczania i eliminowania OI oraz ograniczenia barier administracyjnych w przepisach prawa gospodarczego współpracując z przedstawicielami BCC, PKPP Lewiatan, Pracodawców RP, Związku Rzemiosła Polskiego. Wybrane propozycje redukcji Obowiązków Informacyjnych
CEL: ułatwienie w rozliczaniu podatku VAT.
CEL: likwidacja obowiązku, który już jest wykonywany przez przedsiębiorców na podstawie innych przepisów – przedsiębiorcy przekazują już sprawozdanie do rejestru sądowego.Organy podatkowe powinny uzyskiwać informacje w zakresie sprawozdania finansowego bezpośrednio z rejestru sądowego, bez nakładania dodatkowego obciążenia naprzedsiębiorców.
CEL: likwidacja kosztownego obowiązku - koszt publikacji sprawozdania jest uciążliwy dla wielu przedsiębiorstw: publikacja jednej strony sprawozdania finansowego w Monitorze Polskim B kosztuje 753,37 zł brutto.
CEL: wyeliminowanie obowiązku stosowania przez podatników różnych wzorów deklaracji właściwych dla poszczególnych gmin w sytuacji, gdy obowiązek dotyczy jednej nieruchomości zlokalizowanej na terenie kilku gmin (np. sieci elektroenergetyczne).
CEL: zmniejszenie częstotliwości wykonywania obowiązku administracyjnego, co spowoduje obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Wybrane propozycje ograniczania barier administracyjnych
CEL: zmniejszenie okresu oczekiwania przedsiębiorców na zwrot VAT, co poprawi płynność finansową firm, przyspieszy inwestycje/eksport i obniży koszty związane z obsługą VAT (szczególnie ważne dla małych i średnich przedsiębiorców oraz eksporterów),
CEL: ułatwienie procedur związanych z importem, zwiększenie atrakcyjności polskich portów, wzrost wpływów m.in. z ceł płaconych za towary importowane przez polskich importerów, które obecnie są odprawiane w portach zachodniej Europy.
CEL: doprecyzowanie kwestii i wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych, poprzez określenie że w przypadku, jeśli większość ryzyk będzie leżeć po stronie partnera prywatnego, to taki projekt PPP nie powinien być zaliczany do długu publicznego jst.
CEL: umożliwienie pracodawcom i pracownikom zaplanowania wykorzystania zaległego urlopu w dogodniejszym okresie wiosenno-letnim (okres mniejszej aktywności przedsiębiorstw a jednocześnie czas wakacyjny dzieci pracownika).
źródło: www.mg.gov.pl NAJNOWSZE
|
|