Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookies i politykę prywatności.

Akceptuję
Rozwiń menu

Planujesz wyjazd za granicę? Musisz zgłosć ten fakt w gminie

16 marzec 2011

Uchwalona przez Sejm we wrześniu 2010 r. ustawa o ewidencji określa nowe zasady wykonywania obowiązku meldunkowego.

Ewidencja ludności polegać ma na rejestracji podstawowych danych identyfikujących tożsamość oraz status administracyjno-prawny osób fizycznych. Dane te będą rejestrowane również w rejestrze PESEL, w rejestrach mieszkańców oraz rejestrach zamieszkania cudzoziemców. Przebywając na terytorium RP jesteś zobowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy, który polega na:

● zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;

● wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;

zgłoszeniu wyjazdu poza granice RP oraz powrotu do kraju.

Zameldowania na pobyt stały lub czasowy musisz dokonać najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Możliwe jest posiadanie jednego miejsca pobytu stałego i jednego miejsca pobytu czasowego. Meldunku będzie mógł za nas dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której stanowi art. 33 § 2 k.p.a.

Jeśli zamierzasz wyjechać za granice, będziesz musiał zgłosić swój zamiar w urzędzie gminy, właściwym dla miejsca położenia nieruchomości, którą zamieszkujesz. Gdy nie planujesz pozostania za granicą na stałe, a wyjazd ten będzie dłuższy niż sześć miesięcy, będziesz musiał zgłosić w gminie swój powrót do Polski. Zgłoszenia tego możesz dokonać w urzędzie lub drogą elektroniczną.

 Jeżeli wyjeżdżasz z kraju z zamiarem stałego pobytu za granicą, musisz zgłosić ten fakt w urzędzie gminy. Zgłoszenie to powodować będzie automatyczne wymeldowanie z miejsca dotychczasowego pobytu stałego i czasowego. Zgłoszeń tych musisz dokonać najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego albo czasowego.

Nowa ustawa wchodzi w życie od dnia 1 sierpnia 2011 roku, a co ciekawe, od dnia 1 stycznia 2014 roku zostanie zniesiony obowiązek meldunkowy, a także likwidacji ulegną rejestry mieszkańców i rejestry cudzoziemców.

źródło: ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. nr 217, poz. 1427).

5 dni temu
Użytkownik Rafał Koczyw zaktualizował swój profil.
13 dni temu
Użytkownik Krystian zarejestrował się w portalu.
4 tygodni temu
Użytkownik Agata zarejestrował się w portalu.