Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookies i politykę prywatności.

Akceptuję
Rozwiń menu

Sprawdź swoje prawa jako pasażera w ruchu kolejowym

7 grudzień 2011

W związku ostatnio powstałym zamieszaniem  na kolei, przedstawiamy sześć podstawowych praw pasażera.

  • Bezproblemowy zakup biletu - zakupu biletu można dokonać na dworcu (np. w kasie lub automacie biletowym) lub często także przez Internet. Jeśli nie można skorzystać z żadnej z tych możliwości, pozostaje jeszcze zakup biletu w pociągu.
  • Bezpieczne podróżowanie - przewoźnicy kolejowi, zarządzający infrastrukturą i zarządcy stacji są prawnie zobowiązani do zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom na terenie dworców i w pociągach.
  • Prawa pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej - niezależnie od stopnia niepełnosprawności, osoby o ograniczonej sprawności ruchowej powinny mieć możliwość podróżowania bez żadnych trudności. Ponadto, zakup biletów i dokonanie rezerwacji wolne jest od dodatkowych opłat. Przewoźnicy i zarządcy stacji mają obowiązek wprowadzić i przestrzegać zasady równego dostępu do świadczonych usług.
  • Informacje o ułatwieniach dla pasażerów niepełnosprawnych - na życzenie pasażera linie kolejowe i przewoźnicy kolejowi, sprzedawcy biletów i biura podróży muszą poinformować o ułatwieniach w zakresie usług transportu kolejowego, warunkach korzystania z wagonów pasażerskich i udogodnieniach dostępnych w pociągu.
  • Odszkodowanie z tytułu śmierci, obrażeń i odpowiedzialność za bagaż - jeśli przyczyna śmierci lub obrażeń nastąpiła z winy przewoźnika kolejowego, pasażer lub jego krewni są uprawnieni do uzyskania odszkodowania za straty lub szkody odniesione na skutek śmierci lub obrażeń. Przewoźnicy kolejowi są także odpowiedzialni za: utratę lub uszkodzenie bagażu podręcznego w przypadku śmierci lub obrażeń; utratę lub uszkodzenie bagażu nadanego.
  • Ochrona pasażera w przypadku niewypełnienia przez przedsiębiorstwa kolejowe ich zobowiązań - przewoźnicy kolejowi są zobowiązani, w świetle unijnego ustawodawstwa regulującego prawa pasażerów, do posiadania odpowiedniego ubezpieczenia od odpowiedzialności wobec pasażerów oraz za ich bagaż . Pasażer jest zatem chroniony w przypadku niewypełnienia jakichkolwiek prawnych obowiązków ciążących na przewoźnikach kolejowych.

Zalecane postępowanie w przypadku naruszenia praw pasażera

Jeśli uważasz, że naruszono Twoje prawa wynikające z ustawodawstwa regulującego prawa pasażerów pociągów:

  • W pierwszej kolejności skontaktuj się z przedstawicielem odpowiednich linii kolejowych lub z kierownikiem stacji.
  • Jeśli nie uzyskasz zadowalającej odpowiedzi, możesz złożyć skargę w jednym z krajowych organów odpowiedzialnych za egzekwowanie praw.

Skargi należy składać przede wszystkim w kraju, w którym nastąpiło zdarzenie.

źródło: ec.europa.eu

6 dni temu
Użytkownik Krystian zarejestrował się w portalu.
3 tygodni temu
Użytkownik Agata zarejestrował się w portalu.