W dziedzinie edukacji UE osiągnęła tylko jeden z pięciu celów wytyczonych w 2003 r.21 lipiec 2011
W roku 2010 UE udało się osiągnąć cel zwiększenia liczby absolwentów kierunków matematycznych, ścisłych i technicznych, znacznie przekraczając pierwotnie założony poziom 15 proc. Niewystarczające postępy poczyniono natomiast w ograniczaniu wskaźnika przedwczesnego kończenia nauki, poprawianiu sprawności czytania, zwiększaniu liczby uczniów kończących szkołę średnią drugiego stopnia oraz zwiększaniu odsetka dorosłych uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu. Z opublikowanego dziś sprawozdania wynika również, że osiągnięcie zrewidowanych (w stosunku do pierwotnych założeń z 2009 r.) celów na rok 2020 jest realne, pod warunkiem że państwa członkowskie będą więcej inwestowały w edukację i włączą reformę systemu oświatowego do priorytetów swojej polityki. Dwa z nowych poziomów odniesienia pokrywają się z głównymi celami strategii Europa 2020, która ma przyspieszyć wzrost gospodarczy i przyczynić się do stworzenia nowych miejsc pracy. Oznacza to, że te cele w zakresie edukacji należą do głównych priorytetów Unii Europejskiej. Cele, których osiągnięcie zaplanowano na 2020 r., oraz dotychczasowe postępy:
UE podjęła już pewne kroki, by pomóc państwom członkowskim w zrealizowaniu tych założeń. W 2010 r. wprowadzona została inicjatywa Mobilna młodzież, która ma przyczynić się do zmodernizowania systemów edukacyjnych, wspierać mobilność studentów i zwiększyć wskaźnik zatrudnienia wśród młodych osób. Na początku bieżącego roku uruchomione zostały osobne inicjatywy, które mają dostarczyć rozwiązań dla problemu przedwczesnego porzucania nauki i promować edukację przedszkolną. źródło: ec.europa.eu NAJNOWSZE
|
|