Zintegrowana sieć transportowa w Europie28 czerwiec 2011
Plan podniesienia wydajności transportu w Europie obejmuje zintegrowanie połączeń drogowych, kolejowych, lotniczych i wodnych, ograniczenie zależności od dostaw ropy naftowej oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Nowy europejski plan w zakresie transportu ma zwiększyć ogólną mobilność i doprowadzić do zintegrowania sieci transportowych w UE, a jednocześnie zakłada obniżenie poziomu emisji gazów cieplarnianych i ograniczenie naszej zależności od dostaw ropy naftowej. Proponowane środki będą sprzyjać dużym inwestycjom w infrastrukturę, a także zaskutkują dużymi zmianami w przewozie towarów i transporcie osób. Dzięki temu wzrośnie konkurencyjność europejskiej gospodarki i powstaną nowe miejsca pracy. Plan - którego założenia mają zostać zrealizowane do 2050 r. - dotyczy przede wszystkim komunikacji w dużych miastach i połączeń między nimi oraz transportu dalekobieżnego. Cele, jakie w nim wyznaczono, obejmują:
Zrealizowanie tych założeń pozwoli UE ograniczyć do 2050 r. emisje gazów cieplarnianych ze wszystkich sektorów transportu o 60 proc. Pełne zintegrowanie systemów transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i wodnego pozwoliłoby utworzyć bardziej wydajną ogólnoeuropejską sieć połączeń. Usprawniłoby to zarówno przewóz towarów, jak i ruch pasażerski. Nowy plan zakłada również połączenie do 2020 r. systemów informacji, zarządzania i płatności wykorzystywanych w przewozie towarów i osób w Europie. Do 2050 r. otwarte powinny zostać połączenia kolejowe do wszystkich największych lotnisk, obsługiwane, o ile to możliwe, przez szybkie pociągi. Najważniejsze europejskie porty morskie powinny mieć połączenia z kolejową siecią towarową oraz, w miarę możliwości, ze szlakami żeglugi śródlądowej. Jednocześnie UE rozszerzyłaby zakres stosowania zasad "użytkownik płaci" i "zanieczyszczający płaci", zapewniając również odpowiednią koordynację w tym zakresie. Pozwoliłoby to uzyskać środki na finansowanie inwestycji w infrastrukturę transportową. Inne proponowane działania obejmują:
Transport ma kluczowe znaczenie dla gospodarki, zatrudnienia i dla ogólnej jakości życia w Europie. Sektor transportu zatrudnia bezpośrednio około 10 mln Europejczyków, wytwarzając około 5 proc. łącznego produktu krajowego brutto Unii Europejskiej. Europejczycy wydają na transport średnio 13 proc. domowego budżetu źródło: ec.europa.eu NAJNOWSZE
|
|