Polecenie: Nieruchomość gruntowa, oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 321 o powierzchni 2 220 m2, stanowi przedmiot prawa własności. Częścią składową tej nieruchomości jest budynek biurowy.
Należy określić wartość nieruchomości na potrzeby aktualizacji opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu.
Dane dotyczące nieruchomości.
1. Z zapisów zawartych w protokole zdawczo-odbiorczym, będącym integralnym załącznikiem wydanej decyzji o oddaniu nieruchomości w trwały zarząd jednostce organizacyjnej, ustalono następujące dane:
- budynek 4-kondygnacyjny wybudowany w roku 1964, niepodpiwniczony, o konstrukcji tradycyjnej, tj.: murowane ściany, stropy Ackermana, schody żelbetonowe, dach dwuspadowy kryty dachówką;
- powierzchnia zabudowy - 540,00 m2;
- kubatura budynku - 6 210,00 m3;
- stan elementów wykończeniowych (posadzki, okna, drzwi, część tynków) - przeznaczone do wymiany;
- instalacje sanitarne i elektryczne - przeznaczone do wymiany;
- pozostałe elementy, tj.: pokrycie dachu, rynny i rury spustowe oraz obróbki - przeznaczone do wymiany;
- budynek wymaga ocieplenia.
2. Stan budynku po przeprowadzeniu remontu i adaptacji:
- powierzchnia zabudowy - 553,86 m2;
- kubatura budynku - 6 369,39 m3 (po dociepleniu);
- powierzchnia:
pomieszczenia biurowe - 1 183,32 m2,
pomieszczenia WC - 67,20 m2,
pomieszczenia gospodarcze - 50,40 m2,
korytarze - 420,68 m2,
klatki schodowe - 70,40 m2.
Łączna powierzchnia użytkowa - 1 792,00 m2;
- stan techniczny - dobry (średnioważony stopień zużycia wynosi Sz = 15%);
- standard budynku - podwyższony (klasa B).
3. Nakłady poniesione przez jednostkę organizacyjną.
Koszty remontu oraz adaptacji budynku z przeznaczeniem na biura, określone w oparciu o faktyczny zakres rzeczowy wykonanych robót oraz cen tych robót na lokalnym rynku na datę wyceny nieruchomości, wyniósł 1 412 156,00 zł netto.
Stopień zużycia technicznego elementów wykonanych w ramach wyżej wymienionych prac Sz= 0%.
Na podstawie danych jednostki organizacyjnej obliczono, że koszt wykonanych robót remontowo-modernizacyjnych w roku 2008, osiągnął kwotę 1 313 032,66 zł netto (zestawienie na podstawie faktur wykonawcy).
4. W wyniku przeprowadzonego badania rynku lokalnego nieruchomości o funkcji biurowej ustalono co następuje:
- Brak odpowiedniej liczby transakcji rynkowych dotyczących nieruchomości o funkcji biurowej;
- Brak wiarygodnych rynkowych stawek czynszu dla nieruchomości przed wykonaniem remontu budynku;
- Rynkowa stawka czynszu najmu pomieszczeń biurowych dla stanu po remoncie i adaptacji wynosi 58,00 zł/m2 za miesiąc (netto, bez podatku VAT) przy uwzględnieniu założeń:
- stawka czynszu obejmuje korzystanie z pomieszczeń sanitarnych i komunikacji oraz koszt mediów,
- wynajmujący (właściciel nieruchomości) ponosi koszty:
- a) podatku od nieruchomości,
- b) koszty zarządzania, konserwacji budynku, ubezpieczenia i utrzymania czystości, które na lokalnym rynku dla podobnych nieruchomości kształtują się w wysokości 5,00 zł/m2 pow. użytkowej budynku /miesiac,
- c) mediów w wysokości 141 960,00 zł/rok;
- uchwalone przez Radę Gminy stawki podatku od nieruchomości wynoszą odpowiednio: dla gruntu - 0,78 zł/m2/rok; dla budynku - 21,00 zł/m2 pow. budynku/rok;
- współczynnik kapitalizacji ustalono w wysokości Wk = 11,70;
- wartość rynkowa gruntu jako przedmiotu prawa własności o przeznaczeniu "usługi biurowe" wynosi 455,00 zł/m2;
- średni roczny poziom wynajęcia powierzchni biurowej w podobnych budynkach:
- 1. obiekt A - 88% (najem na czas nieoznaczony)
- 2. obiekt B - 85% (najem na czas nieoznaczony)
- 3. Obiekt C - 100% (najem na okres 10 lat)
- 4. Obiekt D - 91% (najem na czas nieoznaczony)
Po przeanalizowaniu wyników przeprowadzonych badań stwierdzono, iż zasób powierzchni biurowej przeznaczonej do wynajęcia w ciągu najbliższych kilku lat pozostanie na stałym poziomie.
5. W oparciu o dane uzyskane z przeprowadzonych badań lokalnego rynku budowlanego oraz na podstawie informacji zawartych w specjalistycznych publikacjach dotyczących cen robót i obiektów budowlanych, przyjęto wskaźnik jednostkowy kosztu budowy tego rodzaju budynku biurowego dla stanu po remoncie i adaptacji równy 728,50 zł/m3 kubatury.
Zagadnienia:
- Podać zasady określenia wartości nieruchomości jako prawa własności oddanej w trwały zarząd na potrzeby aktualizacji opłaty rocznej z tego tytułu, uwzględniając dokonany przez jednostkę administracyjną remont budynku oraz jego adaptację.
- Podać zasady określenia wartości rynkowej poniesionych nakładów.
- Wskazać rodzaj wartości oraz dokonać wyboru podejścia, metody i techniki wyceny.
- Określić wartość rynkową nieruchomości na potrzeby aktualizacji opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu.
Poszczególne części rozwiązania zadania
|
Maksymalna ilość punktów za prawidłowe rozwiązanie
|
1. Podanie zasad określenia ceny dla aktualizacji.
|
1 pkt
|
2. Podanie zasad określenia wartości rynkowej nakładów.
|
1 pkt
|
3. Wskazanie rodzaju wartości oraz sposobu wyceny.
|
1 pkt
|
4. Określenie efektywnego dochodu brutto.
|
1 pkt
|
5. Obliczenie wydatków operacyjnych.
|
1 pkt
|
6. Obliczenie wartości rynkowej nieruchomości.
|
1 pkt
|
7. Obliczenie wskaźnika przeliczeniowego.
|
2 pkt
|
8. Określenie wartości rynkowej nakładów.
|
1 pkt
|
9. Określenie wartości nieruchomości jako podstawy do aktualizacji opłat.
|
1 pkt
|
Razem:
|
10 pktów
|